Kameran kan blixtra

Jag blev ju ganska besviken när jag testade att fjärrstyra min nya kamera via mobilen. Dels kunde man inte ändra några inställningar, och dels avfyrades inte mina blixtar.

Jag kontaktade Nikon för att få veta vilka funktioner som finns och om blixtarna verkligen inte ska funka. Först chattade jag med Nikon för att höra om det verkligen inte går att ändra inställningarna när man använder Snapbridge i telefonen. Efter ha fått bekräftat att det inte går, beklagade jag mig över hur dålig jag tycker att appen är. Den jag pratade med på Nikons kundservice höll med:

”Ja och jag kan hålla med dig på den punkten, Vi blir även för lite informerad om det här och det verkar som dem bara ville släppa snapbridge för att öka försäljningen av D500.”

Oväntat ärligt svar från dem, men jag uppskattar att de inte försöker låtsas som att allt är toppen.

Sen mejlade jag med dem om det där med att blixtarna inte funkade när jag tar bilder med appen. Jag tyckte att det verkade helt orimligt att det inte skulle funka. Det skulle ju betyda att de medvetet stängt av den funktionen, och det verkade lite väl girigt.

Först svarar Nikon att funktionen inte finns, eftersom Snapbridge inte är en ”professionell” produkt, och föreslår att  jag köper tillbehör för 3.000 kronor som ska göra att jag kan fjärrstyra kameran och få blixtarna att utlösa. Jag tycker självklart inte att det låter så schysst, speciellt eftersom de själva kategoriserar D500 som en proffskameran, och i nästa svar har de själva testat och fått blixtarna att funka. De menar att det måste vara fel på mina blixtar. Jag har dock svårt att se den kopplingen och testar med mina Nikonblixtar, som inte heller funkar.

Nikon vill då gärna se exempelbilder, så jag skickar en som är tagen direkt med kameran, och en via appen. När jag fotograferar direkt med kameran utlöser blixten, men inte när jag tar bilden via appen. De föreslår också att jag ska återställa kameran, men det hjälper inte. När jag tar bilderna upptäcker jag att bilden som är tagen direkt med kameran har ett annat pixelmått än den som är tagen via appen. När jag kollar upp det lite närmare så visar det sig att den bild som är tagen genom appen har samma antal pixlar som kameran använder för filminspelning. Jag skickar med denna info till Nikon, men de har fortfarande ingen lösning.

I stället ber de om mer information, som vilken firmware jag har i kameran, vilket objektiv jag använder och vilket operativsystem jag har i min telefon. Svaret jag får är att de har en liknande setup och fått det att funka. De ber mig gå till en återförsäljare som kan kolla på kameran och testa med andra blixtar och telefoner.

Samma kväll sitter jag med kameran och hittar till slut lösningen. På kameran kan man visa bilden på en display, i stället för att titta genom sökaren. Vid displayen kan man välja på bildläge eller filmläge. Den här knappen har hela tiden stått i filmläge, och därför har Snapbridge tydligen använt den inställningen, trots att man inte kan filma via appen. När jag ändrar till bildläge så funkar blixtsynken och jag blir lite gladare.

 

Du gillar kanske också...

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.